×
Meniu

CUM NE PREGĂTIM COPIII PENTRU LECȚIILE ONLINE?

Gimnaziul teatral ”Ion Luca Caragiale”

Trecerea bruscă la lecțiile online a fost dificilă atât pentru profesori cât și pentru părinți și elevi. Unii profesori au primit instruire, alții nu. Același lucru s-a întâmplat și în rândul elevilor și poate în cazul multor părinți. În ultimele luni au apărut foarte multe informații pentru profesori despre cum să-și desfășoare lecțiile eficient online. Problema este că puțini au luat în considerare faptul că în procesul educațional sunt implicați atât profesorii cât și elevii. Instruirea elevilor referitor la spațiul online și utilizarea diferitor platforme este, după părerea noastră, un factor destul de important. Rolul acesta le revine însă părinților. Părinții la fel nu au fost instruiți cum să-și ajute copiii și ca rezultat majoritatea orelor nu au fost eficiente. Colaborarea dintre profesori și părinți precum și cea dintre profesorii unei școli sunt factori importanți în instruirea online.

Din propria experiență am observat cum pregătirea elevilor influențează reușitele școlare. Din moment ce încă școlile nu au decis care dintre modelele propuse de Ministerul Educației le vor implementa, am considerat că ar fi util ca părinții să fie încurajați și informați despre cum să-și ajute copiii în învățarea online. Mai jos am descris 3 factori care pot îmbunătăți sau inhiba învățarea:

1️⃣ Spațiul se referă la locul unde copilul face lecțiile online. Majoritatea părinților le-au pregătit copiilor un spațiu special amenajat, însă alții au uitat complet de acest aspect. Mulți dintre ei nici nu au avut această posibilitate, fie din cauza numărului mare de membri ai familiei, fie din cauza numărului mic de camere. Oricare ar fi cauza, acest aspect nu trebuie neglijat.

• Spațiul pentru învățare trebuie să conțină cât mai puțini stimuli vizuali (obiecte, jucării, alte cărți, etc), auditivi (televizor, vorbitul la telefon, etc) și olfactivi (orice miros).
• Spațiul pentru învățare trebuie să fie comod.

Învățarea are loc în working memory (locul unde procesele mentale au loc) și este limitată în timp și spațiu. Conform cercetătorilor, numărul maxim de itemi care pot să se afle în același timp în working memory este de 4-5. Acum imaginați-vă elevul care învață online într-un spațiu nepotrivit (Imaginea 2). De exemplu, bucătăria. Elevul stă la masă gata să înceapă ora. În fața lui este o floare (primul stimul). În timp ce copilul este la lecție, mama/bunica vorbește la telefon (al doilea stimul). Pentru că este ora prânzului, mâncarea este pe aragaz mirosind frumos (al treilea stimul). În frigider sunt niște ciocolate delicioase (al patrulea stimul), etc. Acum creierul copilului este încărcat cu informații care nu sunt utile pentru moment, dar care îi distrag atenția de la lecție. Informația de la profesor pur și simplu nu mai încape. Pe lângă toate, orice sunet (apa de la robinet, strigă-te din altă cameră, lătratul câinelui, etc) se aude foarte bine online și distrage atenția tuturor. Unele sunete sunt naturale și nu pot pur și simplu să fie oprite (sirena ambulanței, lătratul câinelui, plânsul bebelușului, etc), pe când altele pot (cearta dintre părinți, apa de la robinet, convorbirile telefonice, etc).

2️⃣ Cunoștințele generale sunt acelea care îi permit copilului, fără prea mult efort, să se descurce în spațiul online. Cele mai importante ar fi:
• Cum să deschidă platforma și cum să răspundă la apel
• Cum să pornească și să oprească microfonul
• Cum să acceseze mesajele
• Cum să se folosească de mouse (în cazul în care se folosește de calculator)
• Cum să acceseze un link trimis de profesor
• Cum să mărească sau să scadă volumul
• Cum să închidă o pagină web
• Cum să trimită o poză/audio
• Cum să se folosească de tastatură (în cazul copiilor puțin mai măricei)
Aceste informații salvează copilul de un efort mental în plus pe parcursul lecției. O lecție online eficientă nu include doar discursul profesorului și exercițiile din cărți.

3️⃣ Prezența părinților în timpul lecțiilor online. Poate uneori prezența părinților pe tot parcusul lecției este un factor pozitiv, dar de multe ori este unul negativ deoarece este o distragere pentru copil. Vrem ca copilul să fie independent în învățare (și nu doar), însă nu îl lăsăm să facă lucrurile de unul singur. Chiar dacă este ceva nou pentru acel copil, nu este nevoie să stăm deasupra lui și să-i oferim suport la fiecare pas. Fiind lângă el, copilul mereu va aștepta ca părintele să-i șoptească ceva, să-l ajute sau chiar să-i spună răspunsul. În mare parte el va depinde de părintele de alături. În alte cazuri, copilul ar putea să se simtă intimidat, având frica să ofere un răspuns greșit în fața părintelui. Gândul despre reacția lui l-ar putea stresa și astfel învățarea nu are loc. Stresul ocupă o parte imensă din working memory, ceea ce duce la lipsa de concentrare. Nu spun nici că părintele trebuie să fie complet absent. Cea mai bună variantă este ca el să fie în preajmă, ușor de găsit atunci când apare o problemă.

*️⃣ De asemenea este important ca materialele pentru lecție să fie pregătite din timp. La început pregătirea lor se poate face împreună, însă treptat copilul trebuie să învețe să-și pregătească singur totul pentru lecție (cărțile, pixuri, creioane, caiete, etc).

📍 Desigur informația oferită aici este puțină și generală, de aceea dacă aveți întrebări mai specifice le puteți adresa în comentarii sau ne contactați direct. 📩